UKONČENA REALIZACE PROJEKTU, ZAHÁJENO OBDOBÍ UDRŽITELNOSTI
Název projektu ESF:
Inovace odborné výuky řemeslných oborů
Grantový projekt reg. Číslo CZ.1.07/1.1.28/02.0033
Název a číslo oblasti podpory : 1.1. Zvyšování kvality ve vzdělávání
Název a číslo globálního grantu : CZ.1.07/1.1.28 Zvyšování kvality ve vzdělávání v Pardubickém kraji II
Financování - s nepřímými náklady spolufinancovaného ze státního rozpočtu ČR a Evropského sociálního fondu.
Celkové způsobilé výdaje na projekt : 1.714.463,84 Kč
Smlouva uzavřena dne 22. 3. 2013
Doba trvání projektu – od 1.4. 2013 do 31.12.2014 , tj. 21 měsíců.
Udržitelnost: Stanovena na dva roky od ukončení projektu
Cílová skupina:
Primární cílovou skupinu tvořili žáci školy, jejichž vzdělávání je hlavní aktivitou školy. Projekt byl zaměřen na tři učební obory – 36-67/H01 Zedník, 36-64/H01 Tesař a 26-51/H01 Elektrikář – silnoproud. Cílem projektu bylo zavádění nejnovějších vzdělávacích metod a forem do výuky, aby škola dobře připravila žáky do zaměstnání, případně na další studium. Vzdělávací potřeby žáků jsou definovány v RVP rozpracovaných do ŠVP.
Přínos pro cílovou skupinu žáků:
- Užší sepjetí teorie s praxí, vzdělávání podle nejnovějších trendů a potřeb praxe
- Užší sepjetí obsahu výuky a potřeb a požadavků na trhu práce
- Lepší uplatnění absolventů na trhu práce
- Lepší adaptace absolventů na trhu práce
- Při získání zaměstnání mají absolventi posíleny schopnosti učit se a zvládat nové technologie.
Popis projektu:
Projekt vycházel z nutnosti propojení praktické a teoretické výuky a jeho navázání na potřeby a požadavky trhu práce.
Cíle projektu:
Obecným cílem projektu bylo zlepšení podmínek pro výuku řemeslných učebních oborů na škole a důrazem na odborný výcvik, zlepšení uplatnění žáků v praxi a na zvýšení jejich motivace ke vzdělávání se ve výše uvedených oborech. Cílem projektu bylo tedy i úzké propojení teoretické výuky a praktického výcviku žáků.
Dílčími cíli projektu byly:
KLÍČOVÁ AKTIVITA KA -1 : - Rozsah 2240 hodin. Byly vytvořeny inovativní vzdělávací materiály a souvisejících dílenské pracovní listy pro žáky 1.-3. ročníků učebních oborů 36-67/H01 Zedník, 36-64/H01 Tesař a 26-51/H01 Elektrikář – silnoproud. Vzdělávací matriály umožnily výrazné zlepšení zkvalitnění teoretické a praktické výuky, lépe motivují žáky ke vzdělávání se v učebních oborech. Vytvořené vzdělávací materiály umožňují přizpůsobit výuku potřebám trhu v závislosti na technologickém vývoji v praxi. Vzdělávací materiály jsou zároveň přenositelné na jiná střední odborná učiliště v Pardubickém kraji. Cílem bylo vytvořit:
= 4 učební materiály pro 1.-3. ročník učebního oboru Zedník
= 6 učebních materiálů pro 1.-3. ročník učebního oboru Elektrikář – silnoproud
= 4 učební materiály pro 1.-3. ročník učebního oboru Tesař
Pozn.: Kromě teoretické učební látky obsahuje každý z učebních materiálů v dílčím rozsahu texty v německém nebo anglickém jazyku s odbornou tématikou učebního oboru a dílenské listy s využitím na pracovištích odborného výcviku. Na tvorbě textových učebních materiálů se podílelo 10 odborných garantů.
Výstupem této klíčové aktivity byl, kromě tvorby vzdělávacích materiálů v předepsaném počtu a rozsahu, také nákup zařízení a vybavení pro odborný výcvik pro učební bory Zedník, Tesař a Elektrikář – silnoproud v celkové výši 306900,- Kč. Úsek odborného výcviku byl dovybaven například lešením HAKI, malou zednickou mechanizací, dřevoobráběcími stroji a potřebnými nástroji pro měření a regulaci elektro zařízení.
Klíčová aktivita KA-2 : - Rozsah 150 hodin. V rámci druhé klíčové aktivity došlo k pilotnímu ověření vzdělávacích materiálů ve výuce a v odborném výcviku pro žáky 1.-3.ročníků učebních 36-67/H01 Zedník, 36-64/H01 Tesař a 26-51/H01 Elektrikář – silnoproud. Textové materiály byly zahrnuty do procesu výuky a byly využívány jednotlivými učiteli a to jak v teoretické výuce, tak ve výuce jazyků cílené na zvolenou odbornost žáků a nakonec i v oblasti odborného výcviku žáků za pomoci zpracovaných dílenských listů.
Výstupem této klíčové aktivity byla podpora všech žáků školy a to na základě jejich účasti na pilotním ověření vzdělávacích materiálů ve výuce a odborném výcviku. Uvedený výstup je doložen zápisy v třídních knihách školy. Součástí je i uskutečněné dotazníkové šetření mezi žáky dokladující přínos ke zkvalitnění výuky. Textové materiály se staly nedílnou součástí výuky a přípravy žáků k Nové závěrečné zkoušce. Metodici KA-3 zpracovali na závěr své činnosti zprávu, která byla podkladem pro následnou úpravu učebních textů a dílenských listů (zhotovených v rámci KA-1) do konečné podoby. Po finální kontrole a korektuře byly vzdělávací materiály dány k tisku u firmy Jirout s.r.o. Pardubice, Černá za Bory a vznikly tak vázané sady učebních textů. Zároveň byly totožné učební texty převedeny do elektronické podoby, která byla uložena jako součást webových stránek školy k využití jiným vzdělávacím subjektům a na serveru školy k užívání žákům školy a pedagogům.
Pozn.: Na realizaci úkolů KA-2 se podíleli 3 metodici – pracovníci školy.
Klíčová aktivita KA-3 : - Rozsah 1920 hodin. V rámci třetí klíčové aktivity proběhla inovovaná výuka podle nově vytvořených vzdělávacích materiálů pro žáky v praxi a to ve vybraných odborných firmách. Na základě uzavřených smluv o odborném výcviku žáků u firem docházeli žáci na praxe k vybraným firmám.
Výstupem této klíčové aktivity bylo realizace 8 stáží pro žáky školy, kdy rozsah každé z nich zahrnoval 80 pracovních dní po 6 nebo 7 hodinách v závislosti na věku žáků (ročníku). Žáci byli rozděleni do skupin a přiděleni k jednotlivým firmám podle zvoleného učebního oboru a podle odborného zaměření jednotlivých firem. Skupinám žáků byl z úrovně firem přidělen odborný garant, kterým byl kmenový pracovník firmy – instruktor. Pod jejich vedením prováděly skupiny žáků odborný výcvik v konkrétních podmínkách firem a podílely se na plnění odborných úkolů na jejich pracovištích, přičemž byly využívány vytvořené dílenské listy. Z úrovně školy byly prováděny pravidelné kontroly těchto pracovišť.
Smlouvy o odborném výcviku žáků byly uzavřeny s následujícími odbornými firmami:
- EM ELEKTRO s.r.o., Teplého 2688, 530 02 Pardubice
- ENERGOLAND spol. s r.o., Pardubická 18, 530 02 Srnojedy
- GAMET elektro, s.r.o. Žižkova 165, 533 03 Dašice
- HP SERVIS CZ s.r.o., Marešova 643/6, Černý Most,198 00 Praha 9
- JHV – ENGINEERING s.r.o.,
- L – B stavební s.r.o., Podfortenská 103, 537 01 Chrudim
- STAVBY KAPITÁN, s.r.o., Račanská 309, 592 09 Svratka, (pracoviště Pardubice)
- MICHAL VLČEK, Pardubická 181, 533 75 Dolní Ředice
Pozn.: Na realizaci úkolů KA-3 se podílelo 8 odborných garantů, kterými byli oborní pracovníci nasmlouvaných firem. Jejich úkolem byl dohled nad žáky a jejich odborné vedení v průběhu trvání praxe. Dokladem o splnění úkolů KA-3 jsou zápisy v třídních knihách potvrzené jednotlivými odbornými garanty KA-3.
POPIS REALIZACE PLÁNOVANÝCH AKTIVIT PO UKONČENÍ FINANCOVÁNÍ Z ESF :
Udržitelnost projektu je stanovena na dva roky od jeho ukončení.
V rámci udržitelnosti projektu budou realizovány tyto aktivity:
Klíčová aktivita č.1 – Nově vytvořené vzdělávací materiály budou po ukončení projektu využívány ve výuce. Za dobu udržitelnosti projektu budou minimálně 1 x aktualizovány, a to na náklady školy.
Klíčová aktivita č.2 – Pilotní ověření vzdělávacích materiálů, již v rámci udržitelnosti nebude jen pilotním, ale budou se používat nadále pro výuku ve všech učebních oborech.
Klíčová aktivita č.3 – Nadále bude realizována výuka v praxi u odborných firem v rozsahu, který umožní projekt. Škola se bude zároveň snažit získávat i jiné firmy pro realizaci.
Popis přidané hodnoty projektu, v čem je inovativní:
Přidaná hodnota projektu spočívá:
- V užším sepjetí teorie s praxí – potvrzuje se
- Ve vzdělávání podle nejnovějších trendů a potřeb praxe – potvrzuje se
- Ve zlepšení pozice absolventů na trhu práce díky přenosu trendů z trhu práce do výukového obsahu školy – bude vyhodnocováno v průběhu udržitelnosti projektu
- Při získání zaměstnání bude mít absolvent posílené schopnosti učit se a zvládat nové technologie firmy – bude vyhodnocováno v průběhu udržitelnosti projektu
- Ve zvyšování kompetence žáků v sepjetí s požadavky trhu práce– potvrzuje se
- Ve zkvalitnění a zefektivnění učňovského školství Pardubického kraje – bude vyhodnocováno v průběhu udržitelnosti projektu
- Ve zvýšení motivace žáků studovat učební obory – potvrzuje se
- V přenositelnosti projektových výstupů na jiná střední odborná učiliště v Pardubickém kraji– bude vyhodnocováno v průběhu udržitelnosti projektu
SOUČASNÝ STAV PRŮBĚHU PROJEKTU
V současné době jsou ukončeny činnosti všech klíčových aktivit a projekt přechází do stavu udržitelnosti.
Výstupy projektu: